3 Eigenschappen waar je systeem aan moet voldoen

Heeft jouw CRM deze 3 essentiële eigenschappen?

Herken je het gevoel dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je salesfunnel ervoor staat? Je wilt je groeiplannen op wekelijkse basis kunnen monitoren. Je wilt je mensen motiveren met de juiste prioriteiten op het juiste moment bezig te zijn. Want je weet, verkopen is geen doel maar een gevolg van een proces.

Hoe zou het zijn als je op dagelijkse basis kunt zien hoe je salesfunnel gevuld is en hoeveel klanten en omzet dat gaat opleveren? Wij geloven dat je daar als ondernemer erg blij van zou worden, of niet?

Hier zit vaak het probleem

In de meest gunstige situatie wil je een systeem gebruiken die je (verkoop) plannen ondersteunt.  Hoe goed zijn je huidige systemen in het weergeven van data en het ondersteunen van mensen in het uitvoeren van concrete acties? Val jij terug op excel lijstjes voor het bijhouden van verkoopactiviteiten en hebben je mensen moeite om het systeem bij te houden? Dan is er vaak het volgende aan de hand:

  • Je wilt 1 systeem voor alles (boekhouding, CRM, Sales, ERP, etc). Hierdoor is het vaak niet gebruiksvriendelijk.
  • Het systeem laat niet goed data zien die jij wilt hebben.
  • Het systeem is een last i.p.v. een lust voor mensen om er mee te werken.

 

Het gevolg van deze zaken is dat je onnodig veel tijd en energie kwijt bent aan het werken met een systeem en dat je groeipotentieel kan achterblijven. Je kunt onvoldoende zien waar je mee bezig bent en of het werkt. Verkopen wordt dan een gevolg van toevalligheden in plaats van een plan.

Dit is de oplossing

Bedrijven die in staat zijn om een goed verkoopsysteem te implementeren behalen gemiddeld 23% meer resultaat. Hoe komt dit? Simpel gezegd is dit het gevolg van:

  • De juiste prioriteiten
  • Data
  • Ritme

 

Hier zijn je mensen mee bezig (als het goed is)

Het resultaat van een goed verkoopsysteem en een vast ritme is hogere resultaten. Jouw verkoopteam is met 4 dingen bezig in een vast ritme:

  1. De markt kennen
  2. Klanten vinden
  3. Klanten binden
  4. Klanten laten doorgroeien

 

In een vast ritme komt dit erop neer dat ze dagelijks (of op zoveel verkoopdagen als je hebt) de volgende activiteiten voltooien:

  • Data verrijken suspects benaderen bv. via mailen (9x)
  • Prospects opbellen, mailen en bezoeken (3 x)
  • Klanten opbellen en bezoeken (1x)

 

De getallen hierboven zijn verzonnen. Maar je ziet de funnel al ontstaan. Suspects worden prospects, prospects worden klanten. In hoeverre zijn je mensen nu in staat om in dit ritme te komen? Als jij als ondernemer deze 3 dingen kan bieden worden je mensen winnaars (en jij dus ook…;-):

  1. Eenvoud. Makkelijk om mee te werken.
  2. Overzichtelijk. Hij spuugt real-time data uit die je wilt zien.
  3. Motiverend. Het systeem ondersteund je mensen de juiste dingen te doen ipv een blok aan het been te zijn.

 

Een van de systemen die deze eigenschappen heeft is Pipedrive. Wij gebruiken dit al jaren en zijn fan. Wil je een vrijblijvende demo, dan geven wij die graag. Ook kun je gebruik maken van een verlengde proefperiode via deze link.

Wil je weten of jouw systeem aan deze voorwaarden voldoet en of dit je in staat stelt om ook 23% verder te groeien met je sales. Vraag dan een quickscan aan via info@salesrocket.nl