3 tips voor een verkoopplan wat wel werkt

3 tips voor een verkoopplan wat wel werkt

Heb je behoefte aan een verkoopplan wat werkt in 2019? Bezorgen het maken en volgen van verkoopplannen je kopzorgen? Lees dan verder, met deze 3 tips maar je een verkoopplan op 1 A4 wat wel werkt.

" Als je geen plan maakt voor je eigen verkopen, worden jouw verkopen onderdeel van andermans plannen."

De 3 regels van je plan

Niks moois is ooit ontstaan vanuit dingen complexer maken dan nodig. Hanteer deze 3 regels voor het slagen van je plan:

  1. Prioriteiten (focus op de juiste dingen)
  2. Data (meten is weten)
  3. Ritme (routine is je ultieme vriend)

 

Een hoofdregel voordat je start: begin altijd met het wat en wanneer, de wie en hoe volgen vanzelf.

Prioriteiten in de vorm van doelen

Doelen hebben in de basis geen waarde, ze helpen je om je te focussen op je prioriteiten!

1. Jaardoel (wat wil je bereiken, waarom is dit belangrijk voor het bedrijf). Voorbeeld: dit jaar willen we 5 nieuwe klanten aansluiten op product Y. Product Y helpt ons om een top 3 positie te hebben in markt X. Dit zorgt ervoor dat wij de volgende crisis overleven.

NB. Een jaardoel kan ook bestaan uit het laten groeien van klanten of kwaliteit. We gebruiken hier slechts een voorbeeld ter illustratie.

2. Kwartaaldoelen (wat is er per kwartaal gebeurd). Voorbeeld: in Q1 hebben we 50 nieuwe klanten in kaart en benaderd voor product X. Q2 hebben we er 20 bezocht. Q3 hebben we 10 voorstellen gedaan, 5 worden klant. Q4 leveren en factureren. Wees realistisch over doorlooptijd. Zorg dat je weet hoeveel tijd dit proces kost, en neem dit op in toekomstige plannen.

3. Maanddoelen (wat moet er per maand gebeuren). Voorbeeld: in januari moet de lijst klaar zijn en het propositie document zijn opgesteld. In februari zijn 25 klanten benaderd via telefoon (of mail, onderzoek, beurs, inspiratiesessie, etc) en in ons CRM-systeem verwerkt. In maart hebben we de overige 25 klanten gesproken.

Data

“In god we trust, all others must bring data”. Deze hoorde we pas voorbijkomen bij onze vrienden van RockBoost van Chris Out. Het systematisch verzamelen van de juiste data is prioriteit voor het slagen van je plan! Neem in je verkoopplan op welke kritieke getallen je gaan voorspellen of je plan slaagt. In ons voorbeeld: het aantal gesproken klanten, het aantal bezochte klanten, het aantal geoffreerde klanten.

Gebruik een systeem waarin je deze kritieke getallen op een zo simpel mogelijke manier kunt laten verzamelen. Wij zijn fan (en partner) van Pipedrive. Er zijn meer systemen die werken. Gebruiksgemak, automatisering en real-time data display is het belangrijkste.

Ritme

Verkopen is geen doel, het is een gevolg van een proces. Wanneer het voorgaande staat, ga je in een wekelijks overleg van 15 minuten met je verkopers de getallen en voortgang bespreken. Neem in dit overleg mee hoe klanten reageren en wat je verkopers tegenkomen zodat je hier direct op bij kan sturen.

Wil je hulp of advies bij het maken van je verkoopplan? Vraag een vrijblijvende quicksan aan.

Lees ook: