De nr. 1 fout bij het aannemen van een verkoper

De nr.1 fout bij het aannemen van een verkoper

Ben je bezig met de gedachte om een extra verkoper aan te nemen? Verwacht je dat extra salespower jouw business een boost gaat geven? Wacht dan heel even tot na het lezen van deze blog. Het kan zijn dat de omgeving waarin je nieuwe verkoper gaat werken nog niet klaar is.

 

In dit blog leggen we je uit waar je rekening mee moet houden zodat een nieuwe verkoper zo snel mogelijk waarde voor je klanten en je bedrijf gaat opleveren.

 

Vinden of binden, wat is je prioriteit?

Bedenk allereerst wat je wilt bereiken. Wil je bestaande klanten aan je binden en laten groeien? Of, ben je vooral op zoek naar nieuwe klanten? Bedenk dat acquisitie tijgers goed zijn in aanvallen maar dat dit slecht is voor relatiebeheer. Denk na over het doel van je nieuwe commerciële talent.

 

Goed trackrecord, wat is het waard?

Je hebt een juweeltje op het oog, hij heeft ook interesse in jouw bedrijf. Aan de staat van dienst kun je zien dat hij goed is in verkopen. Je gaat ervan uit dat iemand met deze skills jouw verkopen kan opkrikken. Goede verkopers floreren omdat er helderheid en structuur is maar meestal niet doordat ze dit zelf verzinnen en opzetten.

 

Wil je dat een nieuwe verkoper floreert in je organisatie, zorg dan voor een omgeving waarin je een topverkoper faciliteert om bij jou óók uit de verf te komen. Dit is hoe je dat doet:

 

  1. Propositie. De waarde van je producten en diensten is volledig helder en vanuit klantperspectief beschreven. Je verkoper snapt wat hij of zij verkoopt en wat jouw klanten hiermee gaan bereiken.
  2. Plan. Er is een duidelijk verkoopplan die vooral acties beschrijft zodat er voor de verkoper geen misverstanden zijn over waar de prioriteiten liggen.
  3. Systeem. Je verkoop en CRM-systeem verzamelt real-time data en acties en ondersteunt de verkoper in het uitvoeren van zijn of haar werk. 
  4. Structuur. Je zorgt voor een overlegstructuur en agenda waarbij een wekelijks ritme wordt gegarandeerd. Je gebruikt data om maandelijks en per kwartaal bij te sturen.
  5. Mensen. Er wordt voldoende tijd, geld en energie beschikbaar gesteld voor de persoonlijke ontwikkeling van de verkoper.

 

Een nieuwe verkoper in een sub-optimale omgeving zetten is als een Formule 1 coureur aan de start laten komen met een lelijke eend. Als je geen plan maakt voor je eigen verkopen, worden jouw verkopen onderdeel van andermans plannen.

 

Zorg voor een omgeving in je bedrijf waarin toptalenten ook toptalenten kunnen zijn.  Wil je weten hoe de omgeving in jouw bedrijf ervoor staat? Vraag de sales quickscan aan via info@salesrocket.nl of www.salesrocket.nl