Waarom doen de meeste verkopers dít niet?

Waarom doen de meeste verkopers dit niet?

Onlangs plaatste ik een oproep op Linkedin. Ik was op zoek naar telemarketeers voor een aantal salesprojecten. Telemarketeers zijn mensen waarvan het hun werk is om de telefoon op te pakken en te bellen. Maar dat wist je natuurlijk al.

Ken je dat, een oproep plaatsen je op Linkedin? 4000 views, een bak aan reacties en mensen die elkaar ‘taggen’. Ik gaf een mega koopsignaal af en mijn telefoonnummer staat gewoon op internet. Alsof ik midden in de stad met een groot bord sta te zwaaien dat ik beschikbaar ben voor een nieuwe partner!

Hoeveel telefoontjes heb ik gehad?........ Exact…één….

Wanneer is een koopsignaal een signaal?

In verkoop praten we over koopsignalen. Als iemand aangeeft dat hij wat wil kopen, dan ga je er als de sodemieter op af! Toch? Je ziet dat mooie meisje in je favoriete bar en via oogcontact geeft ze aan dat ze, op z’n minst, de hele avond op jouw kosten wil drinken……Wat doe je? Nou? Je blijft toch niet staan? Of wel?

In dit voorbeeld was ik dat meisje….

Waarom kreeg ik dan maar 1 spontaan telefoontje? Hoe kwam het dat er wel mensen reageerde via whatsapp en mail maar dat ze me niet even opbelde? Misschien was ik niet zo mooi als ik dacht…;-)

Hoe communiceer je?

Als we het hier hebben over de gemiddelde reactie van telemarketeers, hoe zou het dan zijn met de rest van ons? De wetenschapper Albert Mehrhabian kwam erachter dat effectieve communicatie voor 93% plaatsvind op het niveau van tonaliteit en non-verbaal. Dan lijkt me communicatie via whatsapp niet zo effectief, of wel?

Het tegenovergestelde komt ook voor

Stel, je bent op zoek bent naar een levenspartner. In de stad zie je een stel. Een innig stel. Je stapt erop af en zegt tegen de partner van je dromen: “Dag, ik ben Jon en ik wil met je trouwen. Geen zorg, je krijgt een beter leven. Een mooier huis. Een cabrio. Vijf vakanties per jaar en ik stofzuig elke zaterdag. Allemaal zaken waar deze lapzwans die naast je staat, niet aan kan tippen Ga je mee?”  Een kans van 9.999 op de 10.000 dat je klappen krijgt (van die lapzwans) en dat de partner van je dromen niet meegaat (bron: Meer verkopen? Val 1-3-9 aan! – Bart van Luijk).

Hoe anders zou het zijn als je droompartner in de stad staat met een groot bord: “Jon hier sta ik, je hoeft me alleen te benaderen en ik ga met je mee!”

Wat moeten je verkopers doen?

Terug naar het voorbeeld. Wil je zakendoen met iemand dan is dat geen doel maar het gevolg van een proces. Eerst kennismaken en wat daten voordat je met elkaar het zakelijke bed induikt…Het is een beetje gek als je gaat bellen en je vrij-voorstel doet terwijl de ander nog geen idee heeft of hij die behoefte heeft.

Als iemand aangeeft dat hij wil daten, dan is dat het juiste moment om de telefoon te pakken. Als jij of je verkopers morgen twijfelen of je de signalen van dat meisje nou wel goed gezien hebt, neem dan in ieder geval het zekere voor het onzekere en bel gewoon even op. Een quickscan van je sales? Klik Hier